0:09:05 - یکشنبه 14 ژانویه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزارش فارس از تمرین ارکستر سمفونیک صدا و سیما
فعالیت های ارکستر رسانه ملی جدی تر می گردد/ اجرای آثار سنجری و حنانه در جشنواره موسیقی فجر
خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: ارکستر سمفونیک صداوسیما که از دهه هفتاد تأسیس گردید، این روزها وضع خاصی دارد. حضور در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر بعد از چندین سال دوری می‌تواند دیگربار اسم این ارکستر رسمی را که دوران طلایی فعالیتش در دهه هفتاد از یاد نرفته، زنده کند. ارکسترسمفونیک صداوسیما از ماه‌ها قبل با حضور بیشتر

خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: ارکستر سمفونیک صداوسیما که از دهه هفتاد تأسیس گردید، این روزها وضع خاصی دارد. حضور در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر بعد از چندین سال دوری می‌تواند دیگربار اسم این ارکستر رسمی را که دوران طلایی فعالیتش در دهه هفتاد از یاد نرفته، زنده کند. ارکسترسمفونیک صداوسیما از ماه‌ها قبل با حضور بیشتر از ۷۵  هنرمندکارش را شروع کرده و حالا در کنار دیگر ارکسترهای حاضر در جشنواره، به اجرای برنامه خواهد پرداخت. حضور ما در روزهای نزدیک به جشنواره و در سرصحنه تمرین موزیسین‌ها و گروه کر، مجال شایسته ای بود تا بعضی از دست‌اندرکاران این ارکستر به صحبت بنشینیم: 

نخستین گام برای پویایی و بالا بردن کیفی ارکستر

حضور ما در روزهای نزدیک به جشنواره و در سرصحنه تمرین موزیسین‌ها و گروه کر، مجال شایسته ای بود تا بعضی از دست‌اندرکاران این ارکستر به صحبت بنشینیم: عبدالرضا صفایی مدیر ارکستر با اشاره به تاریخچه ارکستر سازمان، اظهار کرد: ارکستر سمفونیک دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما کار خود را با دستور مقام معظم رهبری بعد از بازدید تاریخی وی از سازمان شروع کرد که بی‌تردید از اثر برکت همان حضور هست که این مجموعه بعد از سال‌ها هنوز ثابت است و امروز با قوت و قدرت جلوه‌گری می‌کند. آخرین آن‌ها زنده یاد بیگلری‌پور بود که رهبری ارکستر را برعهده داشت که خدایش بیامرزد. آخرین حضور ارکستر در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ذی ربط به همان دوره حضور وی هست.

مدیر ارکستر سمفونیک صداوسیما با اهتمام بر انتخاب خوب ترین هنرمندان در آزمون‌های فنی گرفته شده اضافه کرد: ما هیچ محدودیتی در پذیرش استعدادهای جوان نداشتیم و اساساً کوشیدیم تا با حضور پراستعدادترین نوازندگان جوان در کنار هنرمندان باسابقه و پیشکسوت، سازگاری زیبایی را از یک هم‌نوازی به صحنه بیاوریم. حضور دایم نوازندگان و تمرین‌های مستمر، نخستین گام برای پویایی و بالا بردن کیفی ارکستر هست. ساختار ارکستر درست نظیر یک سازمان هست و نظم و سازگاری در آن از بیش‌ترین ارزش بهره مند هست که در کمال خوشبختی در دوسال موخر این نظم و سازگاری و تداوم وجود داشته هست.

وی حضور ارکستر سمفونیک سازمان در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر را مجال شایسته ای برای این بالا بردن ارکستر دانست و اظهار کرد: با معیت مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان و شورای سیاست‌گذاری دفتر موسیقی تصمیم گرفتیم بعد از چند سال وقفه، سال کنونی در بخش جنبی جشنواره حضور دارا باشیم که این حضور می‌تواند اتفاق خوشایند و درخشانی در کارنامه این ارکستر باشد که امید دارم این رویداد هنری باعث شناخت بیش‌تر این مجموعه گردد.

 ارکستر سمفونیک نماد توسعه‌یافتگی فرهنگی هست

سهراب کاشف، رهبر جوان ارکستر سمفونیک سازمان این روزها مشغول تمرین با ارکستر صداوسیماست. او در حالی از دو سال گذشته چوب رهبری ارکستر سمفونیک صداوسیما را به دست گرفته که با امید به اعتلا و بالا بردن این ارکستر تمام موقعیت‌های کاری‌اش را در اتریش به‌عنوان‌ رهبری ارکستر، کنار گذاشته و در این مدت با حضور خودش زیادی از نوازندگان پیشکسوت و بااستعداد را به صداوسیما فراخوانده هست. 

 وی با اشاره به حجم بالای این ارکستر اظهار کرد: صداوسیما با پیشینه درخشانی که در این فضا دارد، کوشیده تا جایگاهش را تثبیت کند و به توفیقات بیش‌تری برسد. بی‌گمان، یکی از سیاست‌های موسیقی صداوسیما تولید موسیقی‌های ایرانی حماسی و ارکسترال هست و باید آثار تولید شده در این حیطه از بار ارزشی فاخر و باکیفیتی بهره مند باشد. به همین علت قطعات ارکستری و حماسی انتخاب شده، به طور مستمر از پیام معنوی و انسانی بهره مند بوده‌اند.

کاشف با اشاره به ارزش وجود ارکستر صداوسیما تصریح می‌کند: ارکستر سمفونیک نماد توسعه‌یافتگی فرهنگی و اجتماعی و ارزش‌گذاری به هنر موسیقی در هر کشور هست. در هر کشوری ارکسترهای تلویزیونی از معتبرترین و ارزشمندترین ارکسترهایند و به شکلی ویترین هنری آن سازمان شمرده می‌شوند.

وی با اشاره به حضور 75 نوازنده ارکستر به اضافه یک گروه کر نیز اظهار کرد: با هدف ایجاد همدلی و مشارکت نزدیک میان هنرمندان موسیقی از خوانندگان و نوازندگان معروف دعوت کرده‌ایم تا با ما مشارکت کنند. عده ای از نوازندگان جوان و با استعداد علاقه‌مند نیز طی قبولی در آزمونی که برگزار کردیم، انتخاب گردیدند و در این میان یکی از سرمایه‌های این ارکستر حضور نوازندگان پیشکسوت و استادانی هست که چند دهه با صداوسیما مشارکت دارند و باعث افتخار من هست که حضورشان به بالا بردن این ارکستر مساعدت می‌کند.

وی دغدغه‌مندی مسئولان موسیقی سازمان و قوت قلب دادن به هنرمندان را مهم‌ترین سبب برای حضور خودش در صداوسیما دانست و عنوان نمود: در این مدت با پشتیبانی و پشتیبانی آقایان محمدباقر معلم و عبدالرضا صفایی در ارکستر حضور داشتم و به پیشرفت آن ایمان دارم.
خوشحالم که بعد از سال‌ها دوری از این جشنواره با مساعدت مسئولان و هنرمندان موسیقی روی صحنه‌ای می‌رویم که عموم مردم نظاره‌گر آن می باشند و این اتفاق قوت قلبی برای من و همه نوازندگان و خوانندگان این ارکستر هست.

باید ارکستر سمفونیک صداوسیما را بشناسانیم

رازمیک اوحانیان رهبر کر ارکستر سمفونیک صداوسیما از رهبران معروف موسیقی ایرانی هست که در سال ٩٤ نشان درجه یک هنری را از دست رئیس‌جمهور دریافت نمود. وی در سه دوره داور و دارنده مدال طلا از فستیوال موسیقی ارمنستان و سال‌ها داور جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بوده‌است. اوحانیان از سال 85، رهبری کر ارکستر سمفونیک صداوسیما را برعهده دارد.

وی مهم‌ترین خصوصیت این ارکستر را حضور در وقایع سیاسی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: در همه جای دنیا برگزاری ارکسترهای رسمی در محافل سیاسی بر عهده ارکسترهای رسمی کشور هست که حالا ارکستر سازمان صداوسیما این مسیولیت را برعهده گرفته هست و این اجراها در حضور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی حاکی ارزش این ارکستر هست.

به گفته اوحانیان، حضور صدای انسانی در هر ارکستر سمفونیک ترکیب احساس های والای انسانی با موسیقی هست. به همین علت امید داریم رسانه‌های ما در شناساندن فرهنگ موسیقی کرال به مخاطب های کوشش کنند.

این استاد و محقق موسیقی با تاکید بر ارزش حضور ارکستر سمفونیک صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: باید ارکستر سمفونیک صداوسیما برای زیادی از مخاطب های رسانه شناسانده گردد. حضور صداوسیما در جشنواره‌ موسیقی فجر با این ابعاد فراگیر و بین‌المللی و حضور جوانان و گروه‌های متفاوت از تمام کشور، ارزش زیادی در حوزه موسیقی دارد و بستر شایسته ای برای تربیت نسل آینده موسیقایی و علاوه بر این تربیت شنونده خوب در صداوسیما دارد.

وی اضافه کرد: در حالی‌که تمام گروه‌های موسیقی کشور و آهنگسازان با امید و شوق برای آماده‌کردن برنامه‌هایشان در جشنواره موسیقی فجر بر طبق جدول تعیین‌شده کوشش می‌کنند، گروه کر ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز در حال تمرین مستمر برای حضور موفق در جشنواره هست. در کمال خوشبختی گروه کر ارکستر سمفونیک توانسته در سازمان به جایگاه شایسته ای دست پیدا نماید و امید دارم بتوانیم با اهتمام و کوشش جمعی، این ارکستر را به مخاطب های بشناسانیم. امید دارم سازمان به این نتیجه برسد که می‌تواند اجرای تحویل سال را به این گروه بسپارد یا با برگزاری اجراهای ماهانه در سازمان برای همکاران بر ارزش این هنر در صداوسیما پافشاری کند.

اجرای قطعات سنجری و حنانه

این ساز که به‌تنهایی در ارکستر سمفونیک صداوسیما حاضر است، بم‌ترین ساز خانواده برنجی هست. ناصری که دانش‌آموخته دانشکده صداوسیماست از سال 89 همکاری‌اش را با ارکستر صداوسیما با سازهای هورن و توبا ادامه داده هست. وی که برنامه‌ریزی اجرای زنده ارکستر صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر را نیز برعهده دارد، اظهار کرد: نوازندگان ارکستر و خوانندگان کر دو روز در هفته تمرین‌هایشان را ادامه می‌دهند و هم‌اکنون ارکستر آمادگی لازم برای یک اجرای فاخر و درخور توجه را پیدا کرده‌است.

ناصری با اشار به هشت قطعه‌ای که قرار هست روز سه‌شنبه 26 دی در تالار رودکی اجرا گردد، اضافه کرد: در جشنواره سال کنونی، ارکستر صداوسیما با جرای هشت قطعه (سه کلاسیک و پنج ایرانی) حاضر است.

..

ارزش حضور نوازنده‌های خلاق و با استعداد

وی 40 سال هست که در ارکسترهای متفاوت حاضر است و از اوائل راه‌اندازی ارکستر سمفونیک صداوسیما نوازندگی این ساز را برعهده داشته هست. ارزش این ساز در ارکستر به این علت هست که به خاطر سختی تنظیم کوک آن، کوک ارکستر پیش از نواختن از این ساز گرفته می‌شود. تاجیک می‌گوید: قسمتی از موسیقی‌هایی که در ارکستر صداوسیما اجرا می‌شود، موسیقی‌های حماسی و ملی هست و این ساز، نقش مؤثری در عرضه این سمفونی‌ها و قطعات دارد. وی با اشاره به پیشینه فرهنگی ایران و ارزش موسیقی در ادبیات و هنر تصریح کرد: شناخت موسیقی و ملودی‌های قومی و ملی، توانایی‌ای به صداوسیما می‌دهد تا از این هنر برای رابطه با مخاطب محلی و بین‌المللی استفاده نماید.

  امروز بیشتر از هر زمان دیگر باید به فکر بالا بردن موسیقی صداوسیما بود و با جذب نوازنده‌های خلاق و با استعداد ارکستر صداوسیما را به روزهای درخشان یک دهه قبلش بازگرداند.  ناصر رحیمی‌فراهانی متولد ۱۳۴۱، دانش‌آموخته هنرستان موسیقی ملی، نوازنده فلوت هست که از سال ۱۳۵۸ به‌صورت حرفه‌ای وارد ارکستر رادیو شده و از سال ۱۳۶۸ نیز با ارکستر مراسمی صداوسیما و ارکستر ملی و گروه‌های مکرر موسیقی به‌عنوان سولیست مشارکت داشته هست.

جذب نیروهای با استعداد برای ارکستر صداوسیما

وی با اشاره به خصوصیت این ساز در ارکستر سمفونی کفت: فلوت جزء سازهای بادی چوبی بدون زبانه هست که به ظاهر فلزی هست که با شکل چوب در ارکسترها نواخته می‌شود. رحیمی برگزاری ارکستر سمفونیک صداوسیما و رونق دو مرتبه آن را نقطه روشنی در کارنامه موسیقیایی رسانه ملی دانست و تاکید کرد: رونق ارکستر صداوسیما علت جذب نیروهای با استعداد و جوانی می‌شود که در این مسیر دانش‌آموخته‌اند و به آینده موسیقی در ایران امید دارند.

  پس از زنده‌یاد بیگلری‌پور ارکستر صداوسیما با وقفه‌های کوتاه‌مدت امکان حضور مستمر در جشنواره‌ها را نداشت، اما از دوسال پیش تاحالا این ارکستر به آرامش و نظم مناسب دست پیدا کرده و حضور در جشنواره موسیقی نیز باعث دلگرمی نوازندگان شده‌است.   وی حضور این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر را روزنه امیدی برای دیده شدن استعدادهای موسیقی و توجه صداوسیما به نشان دادن ارکستر برای مخاطب های شرح کرد.

بالا بردن کیفی ارکستر با برگزاری ارکسترهای رسمی

وی از سال 82 تعلیم موسیقی را در دانشگاه صداوسیما شروع کرده و از سال 89 نیز به ارکستر صداوسیما پیوسته هست. به گفته وی، این ساز چند شخصیتی به‌عنوان پل رابطه ای بین سازهای بادی برنجی و زهی، بادی برنجی و کوبه‌ای و بادی برنجی و سازهای برنجی در ارکستر حاضر است. شیخی، گردهم آمدن دو مرتبه نوازندگان ارکستر صداوسیما را نتیجه مدیریت درست و همدلی نوازندگان دانست و اظهار کرد: ارکستر صداوسیما جایگاه شایسته ای در حوزه ارکسترهای ایرانی دارد و زیادی از نوازنده‌ها به مشارکت با این ارکستر تمایل دارند؛ چون که این ارکستر نماینده موسیقی ملی و نظام هست. شیخی اجرای زنده ارکستر صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر را اتفاق منحصر به فرد و امیدوارکننده‌ای دانست و تصریح کرد: این هنر، در جایی باید دیده گردد و حضور ارکسترهای متفاوت در میان مردم، آنها را با انواع سازها آشنا می‌کند و باعث بالا بردن دانش موسیقایی جوانان می‌شود.

اجرای ارکستر همکاران را به موسیقی علاقه‌مند می‌کند

وی که آواز را نزد اسفندیار قره‌باغی آموخته از بهمن 1376 به عضویت گروه کر سمفونیک صداوسیما درآمده و تاحالا بالغ بر 170 قطعه موسیقی در فضای موسیقی پاپ تلفیقی، ارکستر بزرگ (سمفونیک) با مضامین عاطفی و اجتماعی اجرا کرده‌است.

به گفته این استاد آواز، در جشنواره موسیقی فجر این گروه کر با اجرای دو قطعه «نیایش یزدان» از زنده‌یاد حشمت سنجری و «ای ایران» از زنده‌یاد روح‌الله خالقی حاضر هستند. عسکری این حضور را نقطه امیدی برای گروه کر ارکستر سازمان دانست و اظهار کرد: زیادی از همکاران در صداوسیما نیز از حضور این هنرمندان اطلاعی ندارند و اگر اجراهای ما بیش‌تر گردد مخاطب های نیز به این هنر علاقه‌مند خواهند گردید.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصاویر خبری