2:31:07 - دوشنبه 15 ژانویه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزارش ایسنا از آخرین روند تعیین تکلیف «استخدام» حق التدریس ها و نهضتی ها
به گزارش پایگاه خبری اعجوبه به نقل از ایسنا، چالش های جذب و تامین نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش از یک سو و نگرانی بابت افت کیفیت تعلیم در مدرسه ها از طرف دیگر باعث شده قانون گذاران و دولتمردان در مسیر تعیین تکلیف نیروهای پیش دبستانی، حق التدریس و تعلیم دهندگان نهضت

به گزارش پایگاه خبری اعجوبه به نقل از ایسنا، چالش های جذب و تامین نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش از یک سو و نگرانی بابت افت کیفیت تعلیم در مدرسه ها از طرف دیگر باعث شده قانون گذاران و دولتمردان در مسیر تعیین تکلیف نیروهای پیش دبستانی، حق التدریس و تعلیم دهندگان نهضت سوادآموزی با موانع و مشکلاتی مواجه گردند.

هرچند به طور مستمر مسئولین آموزش و پرورش بحق اعلام نموده اند جذب حق التدریسی معلمان و عقد قرارداد با تعلیم دهندگان نهضت سوادآموزی تضمین و تعهدی برای استخدام در آموزش و پرورش نیست اما نمایندگان مجلس با ادله خود اقدام به تصویب قوانینی حول تعیین تکلیف این گروه ها کرده اند تا جایگاه شغلی آنان را تثبیت کنند. سیر تقنینی تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و تعلیم دهندگان نهضت

ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در سال ۸۸ تصویب گردید و از آن زمان چند اصلاحیه و تکمله به آن خورده هست. در سال ۸۸، به باعث این قانون آموزش و پرورش مکلف به جذب نیروهای حق التدریس آزاد گردید که از سوی آموزش و پرورش به اجرا درآمد.

  از جمله اصلاحیه های ذکر شده در دوسال موخر میتوان به مصوبات مرداد ماه ۹۴ و شهریورماه ۹۵ مبنی بر جذب مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به عنوان نیروی حق التدریس بدون الزام استخدامی اشاره نمود. در روز ۲۹ فروردین ماه سال کنونی یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و تعلیم دهندگان نهضت سوادآموزی» در وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان به تصویب رسید و در اوایل تیرماه جاری نیز نمایندگان دوباره بر عملیاتی شدن دو مصوبه یادشده تصریح کردند.

اما ارزیابی این طرح در کمیسیون تعلیم مجلس ادامه یافت و اعضای کمیسیون در روز 27 تیر با کلیات طرح تعیین تکلیف حق التدریسی ها مخالفت کردند. کمیسیون تعلیم مجلس عدم احصاء دقیق آمار جامع هدف طرح توسط وزارت آموزش و پرورش و مشخص نبودن بار مالی و علاوه بر این اظهار نظر معاونت مقررات مجلس مبنی بر مغایرت طرح با برنامه ششم را از دلایل رد این طرح عنوان نمود.

در روز  11 مهر جاری گزارش کمیسیون تعلیم مجلس در رد طرح ملحق شدن یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش در دستور کار جلسه علنی مجلس جای گرفت و در نهایت علی مطهری که اداره مجلس را بر عهده داشت، کلیات این طرح را به رای مجلس گذاشت و عنوان نمود که «براساس تبصره ماده ۱۴۳ آئین نامه داخلی مجلس به سبب اینکه گزارش کمیسیون مبنی بر رد این طرح بوده این طرح دو شوری می گردد و دوباره برای ارزیابی به کمیسیون تعلیم ارجاع خواهد گردید.»

»در جزئیات این طرح در نظر گرفته شده بود که دولت مکلف هست حداکثر ظرف یک سال از تصویب این قانون کلیه نیروهای حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را همراه با طی دوره های آموزشی حداکثر شش ماهه بنا بر تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون احتیاج به شرکت در امتحان، به استخدام آموزش و پرورش در آورد که مورد تایید قرار نگرفت.

جدیدا میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون تعلیم مجلس با اظهار اینکه مبحث تعیین تکلیف حق التدریسی ها ماه هاست که در دستور کار کمیسیون تعلیم قرار دارد اظهار کرد: در نهایت آنچه در کمیسیون مصوب گردید، در اختیار هیات رئیسه مجلس جای گرفت و اکنون در نوبت طرح در صحن علنی هست و طبق آن نیروهای حق التدریسی و آموزشیاران در آزمونی که جرئیات آن را سازمان امور استخدامی مشخص می نماید شرکت خواهند کرد.

چالش های نیروی انسانی در وزارت تعلیم و پرورش از بازنشستگی 640 هزار نفری در 10 سال آتی تا حجم پایین دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیرو

به گزارش پایگاه خبری اعجوبه به نقل از ایسنا، طی 10 سال آینده 640 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می گردند؛ به عبارتی از سال 96 تا 99، 320 هزار نفر و از سال 1400 تا 1404، 320 هزار نفر دیگر به جمعیت بازنشستگان این وزارتخانه اضافه می گردد و این عدد و رقم در تاریخ و آموزش و پرورش بی پیشینه هست.

عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اظهار اینکه در مجموع بحث نیروی انسانی در دو حیطه اندکی و کیفی قابل ارزیابی هست و شاید امروز در این دو بخش وضع شایسته ای نداشته باشیم اظهار کرد: «در بعد اندکی نیروی انسانی به چند سبب دچار شرایط خاصی شده ایم. در همان سال ها تعداد بسیاری معلم جذب آموزش و پرورش گردیدند. »

»وی اضافه کرد: «اکنون این معلمان به سن بازنشستگی دست یافته اند و بر طبق برآوردها تا سال1400، 320هزار نفر یعنی حدود یک سوم پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته می گردند که باید آن را جبران کنیم.    حدس می گردد هر سال حدود 50هزار نفر بازنشسته گردند. »

در نتیجه در حال حاضر آموزش و پرورش ضمن آنکه احتیاج دارد به لحاظ اندکی نیروی انسانی تامین گردد اما از بعد کیفی نیز نباید غافل گردد و هر نیرویی را جذب نماید.

اما این همه ماجرا نیست و در کنار ساماندهی نیروی انسانی با توجه به افزایش جمعیت،  وزارت آموزش و پرورش در سال های موخر یک بار با شوک کم بودن نیرو مواجه گردید و با اضافه شدن پایه ششم به دوره خستین در نظام جدید آموزشی در سال اول اجرای برنامه یک مرتبه به50هزار معلم احتیاج پیدا نمود و ناچار گردید از معلمان دوره متوسطه نیز استفاده نماید به شکلی که شاهد بودیم در دوره خستین حتی دبیر فیزیک مشغول تعلیم گردید و کیفیت هم اندکی کاهش یافت و مشکلاتی ایجاد نمود.

اکنون قرار هست آموزش و پرورش یک چالش مدیریتی بزرگ دیگر را نیز در سال آینده تجربه نماید و با اضافه شدن یک پایه به دوره فنی و حرفه ای و سه ساله شدن هنرستان ها نیروی متخصص برای این دوره تامین کند.

بر طبق سخنان بیرانوند، عضو کمیسیون تعلیم مجلس شورای اسلامی سال آینده برای نخستین بار دوره فنی سه ساله می گردد و جمعا به حدود 70 هزار نیرو احتیاج داریم.

دو راه جذب نیرو در آموزش و پرورش؛ دانشگاه فرهنگیان و امتحان استخدامی

بر طبق قانون باید جذب نیرو برای آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد. راه جذب دوم از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صورت می پذیرد که بر طبق آن فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر که در امتحان استخدامی پذیرفته گردیده باشند با طی دوره یکساله حرفه آموزی معلمی توان دارند وارد آموزش و پرورش گردند. 

 به گفته مسئولین آموزش و پرورش برای سال آینده دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی 10 هزار نیرو را تربیت می کنند.  اکنون آموزش و پرورش درخواست جذب 15هزار نفر دیگر را به سازمان امور استخدامی داده هست که به احتمال زیاد قرار هست تا بهمن ماه این مجوز صادر گردد. از راه های دیگر تامین نیروی انسانی حق التدریس، خرید خدمات و برون سپاری هست.

به چه سبب معلمان حق التدریس؟

طی35 سال گذشته به طور مستمر نیروهای حق التدریس در کنار نیروهای موظف فعالیت کرده اند؛ طرح استخدام این گروه از پرسنل آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس در چند سال موخر مورد پیگیری و توجه قرار گرفته و قبول کنندگان و مخالفان جدی داشته و هر از چندگاهی تجمعات معلمان حق التدریس و نهضتی ها را نیز رقم زده هست.   

در چندماه گذشته مسئولین آموزش و پرورش در گفت و گو های مطبوعاتی خود مکررا اعلام نمودند قبول کننده ورود “بدون آزمون”    در چندماه گذشته مسئولین آموزش و پرورش در گفت و گو های مطبوعاتی خود مکررا اعلام نمودند قبول کننده ورود “بدون آزمون” نیروهای حق التدریس به آموزش و پرورش نیستند، زیرا کیفیت تعلیم بشدت تحت الشعاع قرار می گیرد. در همین راستا عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید بر ضرورت اخذ امتحان از نیروهای حق التدریسی برای استخدام رسمی اظهار کرد: «حتما باید صلاحیتی اکتساب گردد. »

محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش اینها باید از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد سامانه آموزش و پرورش گردند.

به گفته وی شایستگی و صلاحیت اشخاص زمانی برای ما اثبات می گردد که اشخاص در امتحان شرکت کنند و از طریق امتحان های دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش گردند.

 

 علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با اظهار اینکه اصل مبحث این هست که اصلا مجلس از ابتدا نباید وارد تعیین تکلیف این مباحث می گردید، اظهار کرد: در نهایت پیش دبستانی ها و تعلیم دهندگان نهضت جزء نظام تعلیم غیررسمی می باشند و ما دائما در فراروی استفاده از حجم جامعه هستیم و قرار نیست هرکس وارد بخش غیررسمی تعلیم گردید سریعا استخدام گردد لکن برای این اشخاص میتوان امتیازاتی  قائل گردید تا بتوانند راحت تر در امتحان های استخدامی پذیرفته گردند.

  محمد بیرانوند، عضو کمیسیون تعلیم مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه عده ای از جوانان ما طبق احتیاج آموزش و پرورش سال هایی را خدمت کرده اند و مجلس در سال 94 و 95 مصوبه ای داد که دولت را مکلف کرد آنان را به طور حق التدریس  جذب نماید اظهار کرد: روزگاری سازمان امور استخدامی مقاومت می کرد که به چه سبب باید این اشخاص استخدام گردند.

بیرانوند خطاب به سازمان استخدامی اظهار کرد: تکلیف تعلیم و چرخ مملکت که باید بخوبی بچرخد در دست همین 35 هزار نیروی حق التدریسی نیز هست. طرح تعیین تکلیف این نیروها را بنده و چند نفر دیگر از همکاران درج کردیم و دغدغه داشتیم که اکنون فرزندمان که معلم حق التدریس دارد به فردای شغلی اش اطمینان ندارد و حقوق به اندازه کافی دریافت نمی کند و ما باید این 35 هزار نفر را با این نگاه که امروز تعلیم فرزندان ما در دست آنهاست استخدام کنیم. اینها حق دارند.

  وی با اشاره به اینکه در طرح اولیه امتحان لحاظ نشده بود که در کمیسیون رای نیاورد و اعضا روی برپایی امتحان تصریح کردند اظهار کرد: تعلیم و پرروش اعلام نموده بود سازمان امور استخدامی به اندازه کافی ردیف استخدامی برای یک سال صادر نمی کند در نتیجه نیروهای حق التدریسی باید در چند سال و به طور پلکانی جذب گردند.

علاوه بر این بر طبق مصوبه پذیرفته شدگان تحت دوره های آموزشی قرار می گیرند. از همکاران سازان استخدامی می خواهیم ما را ناچار نکنند در بحران تصمیم دریافت کنیم و باور نمایند که تامین نیرو، احتیاج آموزش و پرورش هست.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون تعلیم مجلس نیز با اظهار اینکه از یک جهت آموزش و پرورش با اضافی نیرو مواجه هست، از طرف دیگر در بعضی استان ها  با کم بودن نیرو در بعضی دوره ها مواجه است اظهار کرد: علاوه بر اینها به ویژه در جنس مرد احتیاج به نیروی انسانی دارد. البته سازمان امور استخدامی در تخصیص ردیف استخدامی و تعیین سهمیه ها به این مورد ها در نظر دارد و بر این اساس سازمان استخدامی حد نصاب نمره ای تعیین می کند و سازمان سنجش، امتحان می گیرد و خروجی هر چه باشد نیازهای آموزش و پرورش را با اولویت نیروهای حق التدریسی و نهضتی ها تامین می کند.

میرزاده اضافه کرد: البته اگر نظر بنده را بخواهید از خدا می خواهیم همه استخدام گردند؛ اما بیشتر نیروهای حق التدریس زن می باشند در حالی که  احتیاج عمده آموزش و پرورش نیروی مرد هست. علاوه بر این حق التدریسی های فعلی در رشته هایی درس خوانده اند که محتمل هست احتیاج به آنان کمتر باشد و  اضافی گردند. در سال های قبل هم استخدام هایی انجام شد که سبب شد در عمل در بعضی استان ها نیروی اضافی دارا باشیم زیرا طبق اصول جذب نشدند.

سخنگوی کمیسیون تعلیم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه با توجه به این بحران و وضع مالی کشور نباید مشکلات دوچندان گردد اظهار کرد: از سازمان امور استخدامی می خواهیم اذن دهد در استان ها در رشته و جنسی که واقعا احتیاج هست سهمیه ها مشخص گردد و بعد با اولویت حق التدریسی ها و نهضتی ها امتحان استخدامی برگزار گردد. مطمئنا سطح علمی نیروهای حق التدریسی بالا هست و بحث اطلاعات و دانش آنان نیست و برای تعیین سطح بالا یا پایین آنان امتحان برگزار نمی توان و آنان تجربه بالایی دارند.

سرنوشت معلمان حق التدریس بعد از تصویب قانون چه می گردد؟

به گزارش پایگاه خبری اعجوبه به نقل از ایسنا،  هنوز روی تعداد قطعی مشمولان این طرح که در صورت تصویب پایانی در صحن علنی در امتحان احتمالی در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت توافقی میان مسئولین آموزش و پرورش و مجلس وجود ندارد.

میرزاده سخنگوی کمیسیون مجلس در این مورد اظهار کرد: متاسفانه روی هیچ آمار دقیقی توافق وجود ندارد و مسئولین آمارهای مختلفی در مورد تعداد مشمولان استخدام حق التدریسی و نهضتی اعلام می کنند. یکی 20 ساعت حق التدریس بوده، یکی یک ترم پیشینه دارد و یک نفر 20 سال. از طرف دیگر یک تعلیم دهنده نهضت یک نفر را تحت تعلیم برده و دیگری 10 نفر را در سال تعلیم داده است  و اتفاق نظر روی آن وجود ندارد.

علی باقرزاده، ریاست سازمان نهضت سوادآموزی نیز دراین باره اظهار کرد: این قانون به شکلی تدوین شده که استعداد تفسیر داشت و عبارت تعلیم دهندگان تجمیعی از نظر ما ذی ربط به کسانی بود که دو تعلیم دهنده به بالا دارند اما از نظر بعضی دیگر مثل نمایندگان مجلس دربردارنده کسانی می گردید که پنج تعلیم دهنده دارند. در این مورد باید مجلس تصمیم بگیرد. علاوه بر این در مورد آن دسته از تعلیم یاران که پیش از سال 92 در نهضت بودند اما اکنون قطع مشارکت کرده اند نیز مجلس باید تصمیم بگیرد.

البته در این میان نگرانی هایی از سوی بعضی معلمان حق التدریس در صورت عدم پذیرفته شدن در امتحان احتمالی وجود دارد که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جوابی برای این نگرانی داشت و اعلام نمود که در حال حاضر 30 هزار نیروی حق التدریسی سرکلاس اند و مالک کد می باشند، حدس می گردد حدود چهار تا پنج هزار حق التدریسی جدید نیز کد دریافت کرده و برای سال آینده وارد کلاس های درس گردند.

وی اضافه کرد: نیروهای حق التدریس اکنون هم جزء پرسنلی می باشند که مشابه قانون کار با آنان مشی می گردد و حتی اگر عده ای از آنان استخدام نشوند، دو مرتبه هم سرکار خود باقی می مثل. البته امید داریم ردیف استخدامی بالایی مصوب گردد که همه جذب گردند. به طور مستمر بیشتر از نیمی از پرسنل رسمی آموزش و پرورش از حق التدریسی ها بوده اند. حق التدریسی ها دلواپس نباشند زیرا ردیف پرسنلی دارند و بر طبق برنامه ای که به صحن علنی مجلس می رود، بحث استخدامشان را هم پیگیری می کنیم.

علیرغم همه موافقت ها و مخالفت ها با این مبحث، بعد از ارزیابی ها و گفتگوها صورت گرفته، اعضای کمیسیون تعلیم در نهایت به برنامه ای دست یافته اند که طبق آن نیروهای حق التدریسی و تعلیم دهندگان  نهضت باید در آزمونی شرکت و صلاحیت آنان احصاء گردد. برنامه ای که به نظر می آید موافقت ضمنی مسئولین آموزش و پرورش را نیز دارد و توان دارد تا حدی مشکلات متاثر از کم بودن نیروی انسانی در سال های آتی را نیز جبران کند.

انتهای پیام

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصاویر خبری