0:34:06 - سه شنبه 16 ژانویه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشتی بر اجرای دیشب ارکستر ملی در تالار اتحاد
چند نکته در مورد نوع رهبری فریدون شهبازیان
خبرگزاری فارس، گروه هنر: ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان دومین اجرای خود را در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر با خوانندگی محمد معتمدی به روی صحنه برد. اجرای اول این ارکستر در شب دوم جشنواره نیز به خوانندگی سالار عقیلی به اجرا درآمده بود. حدود دو سال از سکان‌داری فریدون شهبازیان بر ارکستر

خبرگزاری فارس، گروه هنر: ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان دومین اجرای خود را در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر با خوانندگی محمد معتمدی به روی صحنه برد. اجرای اول این ارکستر در شب دوم جشنواره نیز به خوانندگی سالار عقیلی به اجرا درآمده بود.

حدود دو سال از سکان‌داری فریدون شهبازیان بر ارکستر ملی می‌گذرد که این ارکستر در طول این مدت فراز و فرودهایی داشته و با خوانندگان مکرر به اجرای رپرتوارهای ایرانی پرداخته هست. شکی در این نیست که فریدون شهبازیان در راستای آهنگسازی و بخصوص تنظیم و ارکستراسیون دارای جایگاه و سابقه‌ای درخشان با آثاری ماندگار می باشند اما نمی‌توان آن قدرت را به حوزه کنداکتوری ارکستر بزرگ تعمیم داد.

یکی از نکته هایی که در روزهای موخر و بویژه پس اجراهای موخر ارکستر ملی در محافل هنری مطرح شده، رهبری فریدون شهبازیان و نوع حرکات او در رهبری و ارزش حضور فیزیکی کنداکتور در ارکستر بزرگ هست.

بدون رهبری خوب پاساژها و نوانس‌ها بد اجرا می‌شوند و سازها هرکدام به روش خود عوض شدن تمپو می‌دهند و از همه مهم‌تر استفاده درست از زمان در تمرین های ارکستر هست که از اقدامات واجب رهبر ارکستر به‌شمار می‌رود. اما بنظر می رسد شهبازیان در رهبری خود به طور ذهنی حرکات بالارونده و پایین‌رونده و ریتم را دنبال می‌کند که قاعدتا این ذهنیت به طور صد در صد به نوازنده جابه جا نمی‌شود؛ سبب این مبحث را هم شاید بتوان استفاده از حرکات غیر تشریح شده کنداکتوری، عنوان نمود.

دینامیک موسیقی توسط ظرفیت شکلی که رهبر ارکستر با دست چپ در فضا ترسیم می‌کند بهبود می‌یابد درحالی که دست راست چوب را گرفته و میزان را نگه‌ می‌دارد که در رهبری شهبازیان این اصول مدام درهم می‌ریزد هرچند شاید نوازنده‌ها با تعاریف و نماد‌های منحصر به فرد وی آشنا شده و مبحث را بدرستی فهم کنند اما باز  مسوولیت صدادهی ارکستر و اجرای دقیق لگاتو، استکاتو و نوانس‌ها و دینامیک صدا به رهبر می‌رسد. 

 با این وجود که فریدون شهبازیان آهنگساز هست اما بعضی ویژگی‌های رهبر ارکستر از جمله  «گوش دقیق و فهم ریتم»، «نت‌خوانی و دشیفر یا اصطلاحا انگلیسی «sight reading» و «آشنایی با تمام سازهای ارکستر و علم ارکستراسیون و سیطره بر چند ساز» را دارد اما «فیزیک بدنی و انضباط رفتاری و پوششی» درباره وی زیاد رعایت نمی‌شود.

البته این ارکستر مشکلات دیگری نیز دارند که نه به رهبر و نه نوازنده‌ها ذی ربط نیست من جمله کیفیت پایین سازها بخصوص زهی‌ها که مهم‌ترین هسته ارکسترهای بزرگ می باشند. به همین علت تعویض بعضی سازهای ارکستر ضروری به نظر می آید. البته تعویض و نوسازی سخت افزاری ارکستر احتیاج به بودجه بسیاری دارد که به احتمال زیاد از توان بنیاد رودکی با آن بودجه اندک هر ساله و مخارجی که این مجموعه دارد، خارج هست.

دیگر نکته ای که باید در انتهای این یادداشت عنوان نمود، خستگی صدای محمد معتمدی خواننده ارکستر در این اجرا بود و اینکه در برنامه‌ها یا احیانا تمرین های، زیاد از حنجره خود کار کشیده؛ طوری که نمی‌توانست نت‌های اوج را اجرا کند و با زیرکی و تجربه با کنترل تارهای صوتی و میمیک اجرای نت‌های زیر و نوانس و گرفتگی بیشتر از حد چند نت اوج، خود را از گرفتگی صدا یا ناکوکی می‌رهاند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصاویر خبری