0:45:01 - سه شنبه 16 ژانویه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ریاست جمهور به جای توبه سخنان غلط خود را توجیه کرد!
سرویس سیاسی ـریاست جمهور چند روز قبل بر طبق رسم و رویه قبلی بر کرسی نظریه پردازی نشست. روحانی که مکررا «منتقدان» را در جاده یکطرفه زیرگرفته هست، این بار اظهاراتی ناصواب، شبهه انگیز و مغالطه آمیز در مورد «نقد» پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) داشت که عکس العمل مالک نظران دینی را برانگیخت و با

سرویس سیاسی ـ
ریاست جمهور چند روز قبل بر طبق رسم و رویه قبلی بر کرسی نظریه پردازی نشست. روحانی که مکررا «منتقدان» را در جاده یکطرفه زیرگرفته هست، این بار اظهاراتی ناصواب، شبهه انگیز و مغالطه آمیز در مورد «نقد» پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) داشت که عکس العمل مالک نظران دینی را برانگیخت و با وجود اینکه توبه گوینده را ضروری می ساخت اما دفتر ریاست جمهور آن را توجیه کرد.
« تمام مسئولین در کشور قابل انتقاد اند. ما در کشور معصوم نداریم. اکنون یک هنگامی امام دوازدهم اگر ظهور کرد، آن وقت هم می شود نقد کرد. پیغمبر هم اذن نقد می داد. دیگر بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. هنگامی پیغمبر یک حرفی می کرد، طرف بلند می گردید روبه روی پیغمبر می اظهار کرد؛ أمن الله أم منک؟ این حرفی که می زنی نظر خودت هست یا خدا به شما وحی کرده هست؟
هنگامی پیغمبر یک حرفی می کرد، طرف بلند می گردید روبه روی پیغمبر می اظهار کرد؛ أمن الله أم منک؟ این حرفی که می زنی نظر خودت هست یا خدا به شما وحی کرده هست؟ اگر می اظهار کرد من الله خدا وحی کرده که امر خداست من حرفی ندارم. اگر می اظهار کرد منی از طرف من هست انتقاد می کرد می اظهار کرد من قبول ندارم، نقد می کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم. نقد همیشه مفید هست، اگر توام شود با امید، عزم و راه حل درست.» » ماجرا از همین اظهارات  شبهه انگیز، ناصواب و مغالطه آمیز ریاست جمهور آغاز گردید. سوال بنیادی اینجاست که به چه سبب ریاست جمهور که باید بر طبق قانون بنیادی به انجام وظیفه ها خود پرداخت کند، مشغول نظریه پردازی شده هست؟ آن هم نظراتی دوپهلو، ابهام آمیز و بی پایه در مورد جواز نقد امامن معصومین(ع) و از سوی شخصی که مکررا در جاده یکطرفه منتقدان را زیر گرفته هست! و البته که ماحصل آن تنها حاشیه سازی و سرگرم شدن اذهان مردم و رسانه ها به مواردی غیر از مسائل کلیدی جامعه هست. به چه سبب بعضی کارها با وجود توان داخلی به شرکت های بیگانه سپرده می شود؟
اکنون زیادی از مردم درگیر معضلات معیشتی شده اند. به چه سبب برنامه اقتصادی کارآمد، مدون و کارشناسی شده برای گشایش اقتصادی وجود ندارد؟ با وجود این نابسامانی ها، نشستن ریاست جمهور بر کرسی عرضه فرضیه و نظریه و تئوری و انگاره چه ضرورتی دارد؟ همانند این مورد ها البته هم پیشینه دارد. ریاست جمهور قبل از عبارات عجیب و ابهام آمیزی را در مورد «مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه امیرمؤمنان(علیه السلام)» و «بهشت بردن مردم» بیان کرد.
نقدی که بی ارزش و بی معناست
ریاست جمهور گرچه در سخنان موخر خود روایتی را برای صحت گفته های خود نقل می کند که به تصریح عالمان و متخصص ها دینی، مخدوش و بدون سند هست اما باید توجه داشت که حتی صحت داشتن چنین روایتی هم تأیید جواز نقد معصومین نیست. اگر در زمان اهل بیت(علیهم السلام) تعدادی به سبب عدم آشنایی با جایگاه عصمت اهل بیت(علیهم السلام) چنین رویکرد نادرستی داشتند، این به معنای روا بودن نقد معصومین محسوب می شود؟! اگر چنین باشد، پس شجاعت ها و نا عدالتی و ظلم بسیاری که به امامن هدی(علیهم السلام) گردید نیز باید روا باشد!
اگر در زمان اهل بیت(علیهم السلام) تعدادی به سبب عدم آشنایی با جایگاه عصمت اهل بیت(علیهم السلام) چنین رویکرد نادرستی داشتند، این به معنای روا بودن نقد معصومین محسوب می شود؟! اگر چنین باشد، پس شجاعت ها و نا عدالتی و ظلم بسیاری که به امامن هدی(علیهم السلام) گردید نیز باید روا باشد! اهل بیت عصمت و طهارت منزه محض اند و از هرگونه اشتباهی مبرا. به همین سبب قول، فعل و تقریر امامن معصومین بر ما حجت هست. طبق آموزه ها و تعالیم دینی، نبی مکرم اسلام(صل الله بر علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام)، خود میزان اعمال و معیار محک و تست می باشند. پس عقلا و منطقا نقد چنین اشخاصی که ضابطه و ملاک برای عیارسنجی اند، امری بی ارزش، عبث و بی معناست.
ژست انتقادپذیری و راندن منتقدان!
از طرف دیگر این سخنان از سوی شخصی مطرح می شود که مکررا به منتقدان برچسب زده، القاب ناروا به آنان نسبت داده و از 100 نماینده مجلس هم شکایت دارد!
«..»
ادعای ریاست جمهور البته واکنش های زیادی را از سوی عالمان و مالک نظران دینی به دنبال داشت. آنان اعتقاد دارند پیامبر اکرم(صل الله بر علیه و آله و سلم) و امامان معصوم(علیهم السلام) اذن نقد می دادند اما این مبحث بدان مفهوم نیست که این بزرگواران قابل انتقاد می باشند. علما به ریاست قوه مجریه سفارش می کنند که به جای قربانی کردن اعتقادات حق، مستند و مستدل اسلامی در مسلخ اغراض سیاسی، به حل مشکلات کشور و معضلات معیشتی مردم پرداخت کند.
صاحبان تریبون اعتقادات حق را
در مسلخ اغراض سیاسی خود ذبح نکنند
آیت الله سیداحمد خاتمی، مدرس درس خارج حوزه در اظهار کرد وگو با فارس معتقد است: اول آنکه پیغمبر(صل الله بر علیه و آله و سلم) کدام اذن نقد را می دادند، مشخص هست که پیامبر اسلام قابل انتقاد نیست و سبب آن در دهها آیه و روایت آمده هست که پیامبر(صل الله بر علیه و آله و سلم) حرف و رفتاری بدون وحی ندارد و حرف دیگر این هست که پیامبر
((صل الله بر علیه و آله و سلم) اذن نقد می دادند اما این مساله به معنای قابل انتقاد بودن نیست. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان می کند: تقاضای من از صاحبان تریبون این هست که اعتقادات حق را که سال ها علما با خون دل آن را تثبیت کرده اند، در مسلخ اغراض سیاسی خود ذبح نکنند و به همین علت از مسئولین انتظار می رود که جای طرح موضوعات چالش زا به معیشت مردم، حل گرانی و برطرف مشکل بیکاری پرداخت کنند.
پیامبر در تعبیر قرآن
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نیز در درس خارج فقه می گوید: در قرآن هست «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» «آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده اجتناب نمایید» (حشر ـ 7) این قدر پیامبر گرامی اسلام(صل الله بر علیه و آله و سلم) عظیم الشأن هست که در آیه شریفه می فرماید «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» «ای افرادی که ایمان آورده اید! صدای خود را فراتر از صدای پیامبر نکنید» (حجرات ـ 2) وی تصریح می کند: ریاست جمهور خوب تر هست به وظیفه کلیدی خود بر طبق قانون بنیادی پرداخت کند و مشکل مردم، امور اقتصاد، بیکاری، گرانی ها و مشکلات اجتماعی را درست کرده و به درنهایت برساند.
اهل بیت(ع) ملاک محک و سنجش
آیت الله محسن اراکی، مدرس درس خارج حوزه نیز با بیان اینکه مساله نقد اهل البیت(علیهم السلام) و خصوصا پیامبر اکرم(صل الله بر علیه و آله و سلم) به اصل عصمت برگشت دارد و این مساله ای رخدادی میان فریقین هست، می گوید: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(صل الله بر علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) می کند و آیه «من یطع الرسول فقد اطاع الله» «کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده» (نساء ـ 80) کلام پیامبر را مطلقا کلام خدا می داند. به گزارش پایگاه خبری اعجوبه به نقل از تسنیم، عضو مجلس خبرگان رهبری، نقد را به معنای سنجش می داند و معتقد هست: بر طبق آیه «و نضع موازین القسط» «ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می کنیم» (انبیاءـ 47) و تفسیر آن، اهل بیت(ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش می باشند. اینکه بگویید همه چیز و همه کس قابل انتقاد هست، مسدود کردن باب نقد صحیح هست. عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم خطاب به افرادی که اینچنین مطالب را مطرح می کنند، می گوید: علی الظاهر دروسی که در جوانی خوانده اید را فراموش کرده اید بنابراین خوب تر هست به سیاست خود بپردازید، هنگامی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار هست، هنگامی علمش را ندارید به مسائل اخرویشان کار نداشته باشید.
همچنین، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، ریاست مرکز فقهی امامن اطهار(ع) در درس خارج اصول افزود: چنین کلامی از ریاست جمهور خیلی تعجب آور هست، بالأخره وی هم در همین حوزه درس خوانده  است و پای درس بزرگان هم بوده و خوش استعداد هم هست  اما مایه تعجب هست كه چگونه این استدلال باطل را بیان می كند؟
به گزارش پایگاه خبری اعجوبه به نقل از رسا، وی اظهار کرد: هنگامی مورخ و روایات مراجعه می کنیم قضیه «أمن الله أم من رسوله»، منحصرا یك جا مطرح شده، هیچ جای تاریخ پیامبر نداریم كه پیامبر مطلبی را فرموده باشند و بعد اصحاب این سوال را كرده باشند، منحصرا در روز غدیر خم پس از اینكه ولایت امیرالمؤمنین(ع) را اعلام كردند به اصحاب فرمودند «سَلِّمُوا عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهًِْ الْمُؤْمِنِین»، تكلیفی بر عهده آنان قرار داد كه به علی بن ابیطالب بگویید «السلام علیك یا امیرالمؤمنین»؛ این مطلب برای خلیفه اول و دوم و جمعی دیگر سنگین بود كه به علی بن ابیطالب بگویند «السلام علیك یا امیرالمؤمنین»، بنابراین این سوال را مطرح كردند.
ریاست مرکز فقهی امامن اطهار(ع) اضافه کرد: البته از طرح این سوال استفاده نمی توان كه قصد داشتند مخالفت كنند، ممكن هست توجیه این باشد اگر از ناحیه خداست اهتمام بیشتری دارا باشند و سوال برای ارزش مبحث بوده، پاسخی هم كه پیامبر دادند خیلی عجیب هست که فرمودند «من الله و من رسوله»، یعنی از مواردی هست كه فرض الله و فرض النبی هست و تکلیفی دو قبضه محسوب می شود.
دلالت های قرآنی بر عصمت معصومین
خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و مشی نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمانان هست و آیات کریمة «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و « وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهًٍْ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَهًُْ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى» و ده ها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلی الله بر علیه و آله و سلم) لکن بر عصمت قاطبه پیامبران الهی صریحا دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی اکرم و سایر معصومین (علیهم السلام) که عصمت پیامبران الهی به ویژه رسول اکرم و امامن دوازده گانه معصوم (سلام الله علیهم) را صریحا اثبات می کنند خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلام الله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیة تطهیر، و در روایات صحیح و متواتر بسیاری مثل حدیث ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبة مسلمانان و کلیه مذاهب و فرق اسلامی هست و ده ها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات دست یافته هست.»
»در بخش دیگری از این بیانیه آمده هست: «اکیدا سفارش می کنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در سخنان خود اجتناب کنند و به جای آن کوشش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتاری های اقتصادی مردم متمرکز و آنچه مردم از شماها توقع دارند گره گشائی از مسائل و مشکلات زندگی آنان هست، نه اظهار نظر در مسائل اعتقادی و تخصصی که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی کند که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل رو به رو می کند.»
ریاست جمهور نقدپذیری را از خود آغاز کند
»آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در اظهار کرد وگو با رسا ابراز داشت: در کمال تأسف سخنانی مطرح می شود که از نظر تاریخی و مبنای اعتقادات شیعی در بعد عصمت رسول الله(ص) و امامن طاهرین(ع) اشتباه هست، این سخنان قابل انتقاد جدی بوده و خوب تر هست که این مسئول اجرایی به جای ایجاد شوک اعتقادی به جامعه، نقدپذیری را از خود آغاز کند.
وی اظهار کرد: تعجب می کنم به چه سبب کسی که همه آبرو و حیثیت خود را از حوزه و لباس روحانیت دارد و در جایگاه پاسداری از دین و اخلاق هست سخنانی به زبان می آورد که برداشت کلی تضعیف باورها و ارزش های اسلامی و اعتقادات مسلم شیعی هست، چیزی به ذهن نمی رسد الا اینکه این کارها نوعی فرافکنی و گریز از پاسخگویی به مسیولیت کلیدی که حل مشکلات معیشتی مردم و کوشش برای بالا بردن سطح کارآمدی نظام محسوب می شود، هست.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دل نگرانی همه حوزویان، علما و مراجع تقویت دین، اخلاق و پاسداری از مذهب حق جعفری اثنی عشری، محافظت نظام اسلامی، حل مشکلات معیشتی مردم و اهتمام بر بالا بردن سطح کارآمدی نظام اسلامی هست و تضعیف اعتقادات، آن هم به وسیله مسئول دستگاه اجرائی را برنمی تابند.
بیانیه فرافکنانه دفتر ریاست جمهور
ادعای ریاست جمهور با وجود اینکه تماما ناصواب و مغلوط هست و توبه را ضروری می سازد اما دفتر وی با صادر کردن بیانیه ای، به توجیه و موجه سازی پرداخت. در این بیانیه آمده هست: «در پی بعضی حاشیه سازی ها حول سخنرانی ریاست محترم جمهوری در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی (مورخ 18 دی ماه سال 96) به اطلاع می رساند: مطالبی مثل «قابل نقد بودن معصومین علیهم السلام» که با تقطیع و تحریف هدفمند جملات ریاست جمهور، ابتدائاً از سوی یک چهره سیاسی بیان گردید و متاسفانه زمینه ساز قضاوت و موضع گیری گروهی از رسانه ها، افراد و بعضی تشکل های حوزوی گردید؛ کاملاً دروغ هست و از جمله، به هیچ عنوان عبارت «امام زمان (عج) هم قابل انتقاد است» نه در سخنان وی وجود داشته و نه از آن قابل استنباط خواهد بود. واضح هست باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و معصومین علیهم السلام از مسلمات قطعی مذهب شیعه هست.»
»در ادامه این بیانیه آمده هست: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در قسمتی از سخنرانی مورد نظر(که متن و فیلم کامل آن نیز در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر گردیده و موجود است) بوضوح از لزوم تحمل نقد در حکومت حرف بیان می کنند و به عنوان شاهد مثال تاکید می کنند که حتی در دوره حکومت معصومین علیهم السلام هم آن بزرگواران به مردم اذن می دادند نظرات و انتقادهای خود را مطرح نمایند. این نکته حاکی سعه صدر، بزرگواری و تحمل در مشی حکمرانی معصومین و پذیرش نقد مردم و اظهارنظر آنان نسبت به اجزای حاکمیت و نه معصوم(ع) هست. این جملات علاوه بر اینکه قرائن تاریخی، فقهی و کلامی زیادی دارد، به معنای قابل انتقاد بودن معصومین (ع) نبوده و اینچنین نیز قابل استنباط نیست. از اصحاب رسانه، سیاسیون، تریبون داران، خطبا و خصوصا علمای ارجمند و فضلای محترم حوزوی انتظار می رود قبل از آنکه مطالب تحریف شده و گاها هدفمند بعضی چهره های سیاسی در رسانه ها را ملاک قضاوت و نقد قرار دهند؛ به اصل جملات بیان شده از سوی ریاست جمهور (که به سادگی از طریق پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری president.ir در دسترس است) مراجعه فرمایند که پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) فرمود: «انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»
علاوه بر اینکه اظهاراتی از این جنس از سوی ریاست جمهور تماما مسبوق به پیشینه هست.
واضح هست که رسیدگی به مشکلات و معضلات کشور از قبیل رکود، بیکاری، گرانی، تورم، تعطیلی واحدهای تولیدی و وعده های بر زمین مانده جزء مسائل اولویت دار کشور هست و شایسته و بایسته هست که ریاست جمهور به جای عرضه انگاره و فرضیه و نظریه به حل این نابسامانی ها پرداخت کند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصاویر خبری