0:45:02 - سه شنبه 16 ژانویه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خیز خون در دل لعل!(یادداشت روز)
به دنبال سخنان سؤال برانگیز ریاست جمهور در مورد عصمت انبیاء و امامن اطهار علیهم السلام و ادعای مجاز بودن نقد آنان! و در حالی که انتظار می رفت آقای روحانی از سخنان بی پایه و بنیادی که گفته است توبه کند، روز گذشته دفتر وی با صادر کردن اطلاعیه ای سخنان وی را عوض

به دنبال سخنان سؤال برانگیز ریاست جمهور در مورد عصمت انبیاء
و امامن اطهار علیهم السلام و ادعای مجاز بودن نقد آنان! و در حالی که انتظار می رفت آقای روحانی از سخنان بی پایه و بنیادی که گفته است توبه کند، روز گذشته دفتر وی با صادر کردن اطلاعیه ای سخنان وی را عوض شدن داده و کوشش کرد سخنان ریاست جمهور را موجه قلمداد کند!  در مورد سخنان آقای روحانی و اطلاعیه دفتر وی گفتنی هایی است.
۱- ۱- دفتر ریاست جمهور در اطلاعیه خود آورده است: «انتساب جمله امام زمان(عج) هم قابل انتقاد است، به ریاست جمهور دروغ محض است»! که باید اظهار کرد گردانندگان دفتر وی مثل همیشه درک و شعور مردم را دستکم گرفته اند. توضیح آنکه جمله ذکر شده ساخته و پرداخته دفتر ریاست جمهور است و در سخنان آقای روحانی این مضمون، با عباراتی دیگر که به مراتب من جمله مورد اشاره بی پایه تر است، آمده است و آقای روحانی با صراحت مدعا کرده است که پیامبر خدا(ص)و امام زمان(عج) و سایر امامان معصوم(ع) قابل انتقاد می باشند! که به آن خواهیم پرداخت.
 اما جعل جمله مزبور که هیچکدام از معترضان نیز به آن اشاره نکرده اند، به شکلی دقیق مثل آن است که گفته گردد ریاست جمهور نگفته است«امام زمان(عج) هم قابل انتقاد است» !! و هنگامی که از وی پرسیده گردد که پس  ریاست جمهور چه گفته است؟ جواب دهند که وی گفته است؛ علاوه بر امام زمان(عج)، پیامبر خدا(ص) و سایر امامان(ع) هم قابل انتقاد می باشند!! یعنی عذر بدتر از گناه!
۲- ۲- آقای روحانی روز ۱۸ دی ماه در جمع وزیر و معاونان وزارت اقتصاد می گوید: «همه باید انتقاد بشوند استثنا نداریم، تمام مسئولان در کشور قابل انتقاد می باشند، ما در کشور معصوم نداریم، اگر یک هنگامی امام زمان ظهور کرد آن وقت هم می گردد نقد کرد. پیامبر(ص) هم اذن نقد می داد. دیگر بالاتر از پیامبر(ص) که در تاریخ نداریم. هنگامی پیامبر(ص) یک حرفی می کرد، طرف بلند می گردید روبروی پیامبر(ص) و می اظهار کرد: «حرفی که داری می زنی نظر خودت است یا وحی است؟» اگر پیامبر(ص) می اظهار کرد:
« هنگامی پیامبر(ص) یک حرفی می کرد، طرف بلند می گردید روبروی پیامبر(ص) و می اظهار کرد: «حرفی که داری می زنی نظر خودت است یا وحی است؟» اگر پیامبر(ص) می اظهار کرد: «نظر من است» انتقاد می کرد و می اظهار کرد: «من قبول ندارم». ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم»!
در این مورد گفتنی است؛
ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم»!الف- امکان دارد گفته گردد منظور روحانی از این جمله که «اگر یک هنگامی امام زمان ظهور کرد آن وقت هم می گردد نقد کرد» آن است که در حکومت حضرت مالک الزمان(ارواحنا له الفداء) نیز میتوان به مسئولانی که در دولت وی می باشند، انتقاد نمود! و منظور روحانی نقد خود حضرت نبوده است. ولی ادامه حرف ریاست جمهور، راه را بر این برداشت می بندد و به صورت واضح نشان می دهد که منظور روحانی آن است که- نستجیر بالله-  امام زمان سلام الله بر علیه را هم میتوان نقد کرد! چون که ریاست جمهور در ادامه می گوید: «دیگر بالاتر از پیامبر(ص) که در تاریخ نداریم. هنگامی پیامبر(ص) یک حرفی می کرد، طرف بلند می گردید روبروی پیامبر(ص) و می اظهار کرد: حرفی که داری می زنی نظر خودت است یا وحی است ؟ اگر پیامبر(ص) می اظهار کرد: نظر من است انتقاد می کرد و می اظهار کرد: من قبول ندارم»! این بخش از سخنان روحانی به صورت واضح نشان می دهد که از نگاه وی، نه منحصرا امام زمان(عج) لکن پیامبر خدا(ص) هم قابل انتقاد است!!
هنگامی پیامبر(ص) یک حرفی می کرد، طرف بلند می گردید روبروی پیامبر(ص) و می اظهار کرد: حرفی که داری می زنی نظر خودت است یا وحی است ؟ اگر پیامبر(ص) می اظهار کرد: نظر من است انتقاد می کرد و می اظهار کرد: من قبول ندارم»! این بخش از سخنان روحانی به صورت واضح نشان می دهد که از نگاه وی، نه منحصرا امام زمان(عج) لکن پیامبر خدا(ص) هم قابل انتقاد است!! ب- اینکه در زمان رسول خدا(ص) کسانی بوده اند که به گفته آقای روحانی از آن حضرت می پرسیدند «حرفی که داری می زنی نظر خودت است یا وحی است»؟ منحصرا از یک ماجرا و رویداد در دوران آن حضرت(ص) حکایت می کند و نشان می دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف فرمان خدا و نص صریح قرآن، در برابر نظر رسول الله(ص) دنباله رو محض نبوده اند!. با وجود آنچه ریاست جمهور به دنبال اصطلاحا اثبات آن بوده است این سوال ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل انتقاد است! و باید از آقای روحانی سؤال کرد که آیا رسول خدا(ص) سوال آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنان تاسف خورده و از ناتوانی ایمانشان ناشی شده اند؟!
با وجود آنچه ریاست جمهور به دنبال اصطلاحا اثبات آن بوده است این سوال ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل انتقاد است! و باید از آقای روحانی سؤال کرد که آیا رسول خدا(ص) سوال آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنان تاسف خورده و از ناتوانی ایمانشان ناشی شده اند؟! گفتنی است در مواردی نیز سوال ها برای اطمینان قلب بوده است و نه انتقاد. مثل سوال ابراهیم خلیل بر علیه السلام از خداوند متعال که درخواست کرد خدا چگونگی برانگیختگی مردگان را به او بنمایاند و داعیه خود از این درخواست را اطمینان قلب و افزایش یقین اعلام نمود.
.. و یاد آور ابراهیم را آنگاه که به پروردگار خود اظهار کرد؛ چگونگی زنده کردن مردگان را به من بنمایان، (خدایش) سؤال کرد؛ آیا ایمان نداری؟ (ابراهیم) اظهار کرد؛ بلی ایمان دارم ولی برای اطمینان قلب خود می خواهم. سوره بقره، آیه ۲۶۰
‬همانگونه که ملاحظه می گردد،  هیچکدام از مورد ها فوق جواز انتقاد از رسول خدا و امامن هدی علیهم السلام نیست و تعجب آور است که آقای ریاست جمهور که خود یک روحانی است مجوز نقد معصومین (ع) را از کجا آورده است؟!
۳- سوره بقره، آیه ۲۶۰۳- در کلام خدا، اطاعت محض از پیامبر(ص) و – به تبع آن- اطاعت از امامن اطهار علیهم السلام به اندازه ای روشن و واضح است که درک و درک آن به آسانی امکان پذیر است.
* سوره نجم، آیات ۳و۴
 * سوره نجم، آیات ۳و۴ * ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا / آنچه رسول خدا(ص) به شما داد بگیرید و از آنچه نهی کرد دوری کنید. سوره حشر، آیه ۷
* سوره احزاب، آیه۳۶
 سوره احزاب، آیه۳۶ همین جا اشاره به این نکته ضروری است که اطاعت بی چون و به چه سبب از پیامبر خدا و امامان معصوم علیهم السلام به دنبال اعتقاد عقلایی به برانگیختگی آنان از سوی خداوند تبارک و تعالی است که خالق بندگان، دوستدار آنان و از آنچه ضمانت کننده خوشبختی و نیک بختی آنهاست با خبر است و این با اطاعت کور از این و آن تفاوت بنیادین دارد.
۴- آقای روحانی در حالی، حتی پیامبر خدا را هم قابل انتقاد می داند که خود تاحالا هیچ نقدی را از سوی هیچ منتقدی بر نتافته و با بی احترامی و ناسزاهای دور از شأن یک ریاست جمهور به منتقدان تاخته است! که از آن جمله است؛
«.. ..
 آقای روحانی در آذرماه سال ۱۳۹۴ یعنی یک ماه گذشته از تاریخ اجرای برجام، در یک اظهار کرد و گوی تلویزیونی می گوید:«دوران نقد و انتقاد که در جای خودش با ارزش بود، دیگر جایی در راستای برجام ندارد»!!
حالا جای این سؤال است که هنگامی پایین ترین انتقادی را از سوی افرادی که امروزه به صورت واضح مشخص شده حق با آنان بوده است، نمی پذیرید و نقد آنان را با ناسزا جواب می گویید، چه طور به خود اذن می دهید حتی
پیامبر اکرم(ص) را هم قابل انتقاد معرفی کنید؟! جناب روحانی باور بفرمایید که برافراشتن تابلوی لزوم نقد اصلا به شما نمی آید!
۵- ۵- آقای ریاست جمهور! امکان دارد بفرمائید که اعتقاد به قابل انتقاد بودن پیامبر خدا و امامن اطهار، دیدگاه شخصی جنابعالی است و توان دارید این دیدگاه را برای خود محفوظ و محترم بدارید! و دیگران نیز نباید به نظر شخصی شما اعتراضی دارا باشند! ولی باید اظهار کرد این دیدگاه با نص صریح اسلام و مخصوصا آموزه های شیعی در تقابل و تضاد است، و انتخاب جنابعالی به ریاست جمهوری از سوی مردم، با این فرض که نگاهی برخاسته از آموزه های اسلامی دارید انجام شده است. در نتیجه دیدگاهتان منحصرا برای خودتان نیست و نباید با آرایی که از مردم اخذ کرده اید مغایرت داشته باشد. البته اطلاعیه روز گذشته دفترتان گرچه به دنبال توجیه و برطرف و مراجعه سخنان بی پایه و اساس جنابعالی در جمع مسئولان وزارت اقتصاد بوده است ولی در انتهاء بر این نکته تاکید ورزیده است که«باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و امامن معصومین(ع) از مسلمات قطعی شیعه است».
۶ – ۶ – و در نهایت این نکته هم گفتنی است و امید است برای ریاست جمهور نیز شنیدنی باشد که وظیفه وی رسیدگی به امور اجرایی کشور و مبارزه با مشکلاتی مثل بیکاری، رکود، گرانی، تامین مسکن، آسانی ازدواج و ده ها مشکل دیگری است که مردم و بویژه محرومان با آن دست به گریبان می باشند و نه موضوعات ایدئولوژیک و نظریه پردازی های عقیدتی که حاشیه ساز و مانع انجام وظیفه ها کلیدی وی است.
  نگارنده بعضی از افرادی که در دفتر ریاست جمهور جا خوش کرده اند را می شناسد و می داند که آنان دولت وی را«رحم کرایه ای» خود تلقی می کنند! و تعجب آور است که به چه سبب آقای روحانی از نسخه نویسی آنان دلواپس نیست! و به آنان اذن حضور در عرصه ای را می دهد که مکررا نشان داده اند شایسته آن نیستند.
و به گفته خواجه شیراز؛
جای آن است که خون خیز زند در دل لعل
زین تغابن که خزف می شکند بازارش

حسین شریعتمداری

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصاویر خبری